Jesteś zainteresowany klasycznym, amerykańskim autem? Przeczytaj nasz poradnik, który pomoże zrozumieć Ci wszelkie aspekty importu krok po kroku. Omawiamy specjalne warunki ściągania zabytków do Europy i przepisy prawne obowiązujące w Polsce. Czy możesz liczyć na jakieś ulgi?  

Dlaczego amerykański klasyk?

Odpowiedzmy sobie pierw na banalne pytanie: Dlaczego amerykański klasyk? Otóż… Polacy uwielbiają tzw. “American Dream” i każdy taki samochód wzbudza w nas takie emocje, jakich nie doświadczamy podczas oglądania innych aut. Duża pojemność silnika, głośny ryk, a zarazem prostota powodują, że takie samochody mają coraz więcej zwolenników, zwłaszcza “majsterkowiczów”. 

Jednakże ze względu na małą liczbę dostępnych egzemplarzy w Europie i dość duże prawdopodobieństwo ukrywania prawdziwej historii pojazdu, możliwości zakupu stają się dość znikome. Dlatego też w celu znalezienia wymarzonego auta dopuszczamy możliwość przeniesienia swoich poszukiwań nieco dalej – do USA. Codziennie na, popularnych w Stanach Zjednoczonych, aukcjach sprzedawane są dziesiątki pojazdów, co stanowi dla nas – Europejczyków, ogromny rynek.  

Co więcej, właśnie tam po drogach jeżdżą modele, które nigdy nie były sprzedawane na rynek europejski, co tylko zwiększa atrakcyjność pojazdów z USA. Ameryka, to bogata historia motoryzacyjna, która wypuściła wiele unikatowych modeli. Oznacza to, że posiadając w Europie taki pojazd, staje się on jeszcze cenniejszym nabytkiem i możliwe, że nikt podobnego egzemplarza tutaj nie posiada. 

Nie musimy zbytnio poruszać wątku cen, ponieważ import zabytkowych aut z USA po prostu się opłaca. W zależności od poszukiwanego modelu, możesz zaoszczędzić sporo pieniędzy decydując się samochód zza oceanu.

Na co zwrócić uwagę kupując amerykański zabytek?

Szukając samochodu na własną rękę, z pewnością w tym celu wykorzystasz portale internetowe. Ułatwimy Ci sprawę i podamy konkretne miejsca, w którym możesz znaleźć wyjątkowe okazy. 

Pierwszy z nich, to ClassicCars.com. Oferuje bardzo dużą bazę amerykańskich klasycznych aut w USA. Wyszukiwarka ta podaje informacje o aukcji danego samochodu, a także podmiotów, które pomagają w zakresie transportu po stanach i nie tylko. 

Kolejnym portalem jest IAAI.com. To bardzo duży serwis oferujący aukcje aut bezpośrednio od zakładów ubezpieczeniowych, banków (po leasingu), a ostatnio pojawiają się także aukcje od osób prywatnych. Przy odrobinie cierpliwości istnieje wysokie prawdopodobieństwo, że to właśnie tutaj uda wylicytować się Twoje wymarzone auto w przystępnej cenie. 

Następny portal, to Copart. Copart umożliwia zakup aut z całego świata, lecz stanowcza większość z nich znajduje się w USA oraz Dubaju. Znajdziesz tutaj stanowczo największą ilość aukcji, lecz niech Cię to nie zwiedzie. Dokładnie sprawdź historię pojazdu przed zakupem, ponieważ większość z nich, to auta prywatne. 

Ostatni z polecanych portali, to Hemmings.com. Firma reklamuje się jako największy na świecie sprzedawca samochodów kolekcjonerskich. Znajdziesz tutaj ogłoszenia od osób prywatnych, dealerów, a także z domów aukcyjnych. Hemmings.com, to tematyczna wyszukiwarka samochodów, która tak jak inne – umożliwia sortowanie po roku, marce, modelu, przebiegu, stanu i różnych kategoriach.

Niezależnie od portalu, na którym amerykański klasyk znajdzie swojego nowego właściciela – najlepszą opcją będzie nawiązanie współpracy z firmą, która specjalizuje się w imporcie. Firmy te posiadają konta umożliwiające zakup auta, nawet z najwyższymi możliwymi licencjami, posiadają wynegocjowane stawki za transport auta na terenie USA i za fracht morski, a także dokonają wszelkich formalności dotyczących odprawy celnej. Zakup auta za pośrednictwem takiej firmy nie tylko umożliwi cały ten proces, ale go znacząco przyśpieszy. Ponadto bardzo możliwe, że pomimo konieczności zapłaty prowizji, to i tak jest to bardziej opłacalne finansowo. 

Sprawdź historię zanim kupisz auto ze zdjęcia

Z całą pewnością nie powinno się dokonywać zakupu auta bez sprawdzenia jego historii. Auta z USA mają tą istotną zaletę, iż posiadają bardzo dużo wpisów w historii pojazdu CARFAX. Pomoże Ci to ustalić, czy samochód wcześniej posiadał już jakąś historię wypadkową, czy nie ma ryzyka manipulacji przebiegu, czy też historię właścicieli samego pojazdu. 

Problem zaczyna się jednak wtedy, kiedy auto jest starsze niż 1981 rok. Dopiero wtedy został wprowadzony tzw. numer VIN (Vehicle Identification Number), który jest numerem identyfikacyjnym pojazdu i umożliwia sprawdzenie jego historii. W przypadku samochodów nowszych, wszystkie te dane będą dostępne, natomiast wcześniejsze mogą mieć z tym problem – może jej nie być w ogóle, lub będzie ona częściowa.

Transport auta zabytkowego do Polski

Sam proces transportu amerykańskiego klasyka nie różni się znacząco od zwykłego auta. Nie jest wymagana specjalna laweta, czy też inny kontener w celu zapewnienia maksymalnego poziomu bezpieczeństwa. Oznacza to także, że nie poniesiesz dodatkowych opłat z tego tytułu. 

Jeśli natomiast wartość pojazdu jest znacząca i boisz się utracić zainwestowanych pieniędzy podczas zdarzeń losowych na morzu, możesz zastanowić się nad dodatkowym ubezpieczeniem. 

Odprawa celna klasyka

Czy Amerykański klasyk może okazać się bardziej opłacalny niż zwykły samochód? Oczywiście! Decydując się na odprawę celną w Niemczech, samochody starsze niż 30 lat, które spełniają specjalne warunki dotyczące podatku importowego i cła dla samochodów zabytkowych, są zwolnione z płacenia cła. Dzięki temu oszczędzasz aż 10% wartości pojazdu wraz z zapłaconą kwotą za transport. To ogromna przewaga w stosunku do aut młodszych. Kolejny pozytyw importu amerykańskiego zabytku, to obniżenie stawki VAT, która w zależności od kraju może oscylować od 5-7%! W przypadku Niemiec, stawka opodatkowania zostaje zmniejszona z obowiązujących 16% na 7%! To kolejne 9% oszczędności! 

Jednakże każdy importowany pojazd musi przejść odprawę celną tuż po rozładunku- wtedy kiedy pierwszy raz koła staną na europejskiej ziemi. Koszt rozładunku i odprawy celnej oscyluje zazwyczaj w kwocie około 400 euro. W celu bezproblemowej odprawy, należy przygotować następujące dokumenty lub przygotuje je za Ciebie firma importowa:

  • Dowód sprzedaży,
  • Certyfikat pojazdu – tzw. “title”,
  • Deklaracja eksportowa,
  • Deklaracja o materiałach niebezpiecznych,
  • Dowód tożsamości osoby sprowadzającej (może być paszport),
  • Formularz przedstawicielstwa (w przypadku dokonywania formalności poprzez firmę importową),
  • Numer NIP (W przypadku dokonywania odprawy na firmę)

Jaki samochód klasyfikuje się jako zabytek? 

Do spełnienia tego wymogu i uzyskania preferencyjnych stawek cła oraz VAT’u, samochód musi: 

  • Być w oryginalnym stanie (bez większych zmian w podwoziu, nadwoziu, układzie kierowniczym oraz silniku),
  • Być starszym niż 30 lat (w Polsce 25 lat),
  • Być modelem, który został wycofany z produkcji (w Polsce od końca produkcji musi upłynąć 15 lat).

Zatem zanim kupisz auto, upewnij się, że kwalifikuje się on do odprawy celnej na preferencyjnych warunkach. Jeśli okaże się, że Twój pojazd jest jedynie wierną kopią zabytku lub zostały dokonane w nim duże zmiany, to urząd automatycznie zastosuje normalne stawki. 

Kryteria uznania pojazdu za historyczny są dość surowe. Ostatecznie i tak, Twój pojazd będzie musiał zostać przebadany przez urząd celny w Twoim kraju i na okręgowej stacji kontroli pojazdów. 

Zabytek bez akcyzy

Zgodnie z artykułem 80 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym z dnia 23 stycznia 2004 r., wszystkie samochodowe osobowe niezarejestrowane w kraju podlegają akcyzie. Podatnikiem są osoby dokonujące sprzedaży przed jego pierwszą rejestracją na terytorium kraju, a także importerzy i inne podmioty dokonujące nabycia wewnątrzwspólnotowego. Oznacza to, że co do zasady wszystkie samochody, które nie są zarejestrowane w kraju muszą mieć uregulowaną sprawę akcyzy, a ten obowiązek spoczywa na podmiotach, które zakupiły pojazd i sprzedają go na terytorium RP. 

Natomiast można doszukać się licznych wyjątków – zgodnie z załącznikiem nr 1 rozporządzenia Rady nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 roku w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej. To właśnie tutaj znajdują się przedmioty i zbiory kolekcjonerskie o różnych wartościach (zoologicznej, botanicznej, historycznej, archeologicznej, numizmatycznej), które są wyłączone z podatku akcyzowego. Między innymi znajdziemy w tym spisie samochody, które spełniają wymogi pojazdu historycznego – zabytkowego.

W przypadku pojazdów posiadających silnik powyżej 2.0l, to kolejne 18,6% oszczędności w porównaniu do pojazdu niespełniającego powyższych warunków. 

Rejestracja pojazdu

Po dokonanej odprawie celnej, transporcie auta do Polski i uregulowaniu sprawy akcyzy, przychodzi najwyższy czas na rejestrację pojazdu. Niestety większość pojazdów nie spełnia wymogów obowiązujących w Polsce pod względem europejskiej homologacji – np. pomarańczowych kierunków, czy też posiadanie światła przeciwmgielnego tylnego. Nie są to wielkie modyfikacje, ale jednak konieczne. Jeśli rejestrujesz pojazd jako zabytkowy, nie musisz się o to obawiać. Ponadto, w niektórych przypadkach możliwe jest wydane zwolnienia ze zgodności z wymogami (najczęściej tego dotyczącego norm emisji spalin). Te odstępstwa są rozpatrywane indywidualnie, na wniosek właściciela auta. 

Sama rejestracja nie jest zbyt kosztowna, gdyż obowiązują tutaj standardowe stawki. Natomiast ze względu na uniknięcie pomyłek i trudność wypełnienia “karty ewidencyjnej ruchomego zabytku techniki”, zaleca się konsultację u rzeczoznawcy. Na ten cel trzeba przeznaczyć około 400-600 zł, lecz w zamian otrzymujemy tzw. “białą kartę”. 

Kolejnym krokiem jest złożenie wniosku o wpisanie auta do Wojewódzkiej Kartoteki Ewidencji Zabytków Techniki wraz ze wspomnianą białą kartą. Te formalności dopełnisz w WKZ. Pamiętaj, aby “biała karta” była wypełniona w trzech egzemplarzach.  

Po otrzymaniu pozytywnej decyzji, masz możliwość wykonania badania technicznego na stacji kontroli pojazdów dla auta zabytkowego!